Sverige får forskningsnav för spelutveckling

Sverige har en av världens mest konkurrenskraftiga spelindustrier, men bristen på företagsnära forskning hotar både innovation och kompetensförsörjning. Därför investerar KK-stiftelsen i ett nytt nationellt forskningscentrum som ska stärka samarbetet mellan akademi och spelbransch.

Nu etableras Game Development Research Centre (GDRC), ett nationellt centrum för spelutvecklingsforskning som ska stärka Sveriges position i den globala spelindustrin. Initiativet samlar aktörer inom spelbranschen och fyra svenska lärosäten – Högskolan i Skövde, Malmö universitet, Blekinge tekniska högskola och Karlstads universitet.

Vi får nu möjlighet att etablera spelutveckling som ett eget forskningsfält. Det är verkligen på tiden, med tanke på hur intressant och framgångsrik den svenska spelindustrin är.
Per Backlund
Professor vid Högskolan i Skövde

Nytta för både vetenskap och företag

Den svenska spelbranschen domineras av mikroföretag, 90 procent av spelbolagen har färre än tio anställda. Trots sin storlek kan dessa små spelstudior nå stora kommersiella framgångar. GDRC syftar till att ge de framgångsrika mikroföretagen möjlighet att bedriva långsiktig forskning och få tillgång till den allra senaste kunskapen.

”Genom GDRC kan forskare och företag samarbeta redan från början av forskningsprocessen. Detta gör det möjligt att hitta forskningsfrågor och ta fram resultat som är direkt användbara för företagen och av stort vetenskapligt värde”, säger Per Backlund.

Ett pionjärprojekt

KK-stiftelsen är huvudfinansiär för initiativet. Även om stiftelsen har lång erfarenhet av att finansiera samverkansprojekt mellan akademi och industri är satsningen på GDRC ensam i sitt slag.

Med denna investering vill vi möjliggöra utvecklingen av nya samverkansmodeller som möter spelindustrins unika förutsättningar. Satsningen lägger grunden för långsiktiga samarbeten som är avgörande för att Sverige ska behålla och utveckla sin starka position inom spelutveckling.
Eva Schelin
Vd på KK-stiftelsen

Totalt satsar stiftelsen över 29 miljoner kronor på GDRC – ett beslut som föregåtts av en noggrann granskning av en internationell expertpanel.

En nationell nod för spelutvecklingsforskning

Spelindustrin är fortfarande ung och har en unik struktur. De samverkansmetoder som traditionellt använts mellan lärosäten och andra svenska exportindustrier fungerar dåligt för spelindustrin. Men genom GDRC går det att utveckla fler och bättre samverkansmetoder.

Med det här projektet etablerar vi en nationell nod för svensk spelutvecklingsforskning. Vi samlar forskare och spelbolag från hela Sverige för att stärka den svenska spelindustrins konkurrenskraft. Högskolan i Skövde har en ledande roll i projektet på grund av Skövdes starka lokala ekosystem inom spelutveckling. Men det är finansieringen från KK-stiftelsen som gör satsningen möjlig.
Tehseen Aslam
Vicerektor för samverkan vid Högskolan i Skövde
Fakta: Game Development Research Centre (GDRC)

Projekttid: Fem år, 2026–2031

Huvudfinansiär: KK-stiftelsen

Akademiska parter: Högskolan i Skövde, Malmö universitet, Blekinge tekniska högskola och Karlstads universitet

Bransch- och forskningspartners: EA Digital Illusions, Divine Robot, Llama Lane, Cygames, F-Mad AB, Coffee Stain Studios, Okatima, Modl.ai, Stunlock Studios AB, Embracer Games Archive, GOALS, Ubisoft Sweden (Massive), Reactional Music Group, Game Habitat, Science Park Skövde, Healthygaming, RISE, Dataspelsbranschen.