Att utveckla utbildningar för yrkesverksamma

Planerar ni att ansöka inom KK-stiftelsens program Utbildning för yrkesverksamma? Att utveckla utbildningar för yrkesverksamma innebär ofta särskilda utmaningar och innefattar utbildningsinnovation. Den här samlingen tips och råd bygger på erfarenheter från projektledare som redan gjort resan och innehåller konkreta förslag och rekommendationer för projektets alla faser. 

Projektledning, stöd och organisering

  • Redan i ansökningsfasen är det viktigt att ha stöd hos lärosätets ledning – både på rektorsnivå och institutionsnivå. Det behövs för att skapa förståelse för projektets behov av interna resurser och stödfunktioner, kunna utmana och utveckla interna processer, samt för att säkerställa ett långsiktigt intresse och engagemang även efter projektets slut.

  • Välj en projektledare med relevant utbildningskompetens som förstår såväl yrkesverksamma studenters behov och förutsättningar som näringslivets kompetensbehov och processer för kompetensutveckling.

  • Välj lärare med förståelse för näringslivet och intresse av att undervisa yrkesverksamma. Avsätt tid och resurser för deras pedagogiska och kompetensmässiga utveckling, då målgruppen yrkesverksamma ofta skiljer sig från traditionella studenter vad gäller studievana, ålder, arbetslivserfarenhet, behov, förutsättningar och förväntningar, etc.

  • Involvera tidigt relevanta stödfunktioner vid lärosätet i projektgruppen – och håll dem involverade genom hela processen. Deras medverkan behövs för bland annat projektadministration, projektkoordination (av studenter och näringsliv men även internt på lärosätet), antagning, kommunikation, marknadsföring, pedagogisk utveckling, etc.

  • Etablera en kvalitetssäkringsstruktur för kontinuerlig utveckling – såväl avseende kursinnehåll som pedagogik/didaktik.

Identifiering av kompetensbehov och samverkan med näringslivet

  • Matcha den sökande forsknings- och utbildningsmiljöns vetenskapliga expertis mot relevant kompetensområde i näringslivet.

  • Samverka med näringslivet redan i planeringen av projektet för att tidigt säkerställa relevansen av utbildningarna och etablera intresse och engagemang.

  • Sträva efter att involvera ett brett spektrum av näringslivsparter (storlek, bransch, verksamhetsområde, geografisk hemvist, etc.) för att få en så välgrundad analys av kompetensbehoven som möjligt, och för att säkerställa ett brett framtida studentunderlag.

  • Avsätt kontinuerligt tid till uppsökande verksamhet för att nå nya och fler relevanta näringslivsparter – besök företag, anordna seminarier, närvara vid mässor och nätverksträffar, etc.

  • Involvera näringslivsparter genomgående i projektet och på olika sätt beroende på vilken fas projektet befinner sig i – analys, etablering, uppbyggnad, genomförande, fortsatt verksamhet, etc.

Marknadsföring, studentrekrytering och antagning

  • Påbörja marknadsföring av utbildningarna i god tid och marknadsför utbildningarna på icke-traditionella platser och sätt. Nyttja exempelvis arenor där näringslivet rör sig – mässor, branschorganisationer, näringslivsträffar, sociala plattformar, personliga kontakter, etc.

  • Välj kursnamn som är tilltalande, beskrivande och lätta att kommunicera.

  • Använd tidigare studenter som ambassadörer i kommunikation och marknadsföring.

  • Se över och utveckla arbetssätt gällande validering av reell kompetens – studenter kanske inte kan antas på akademiska meriter men har relevant nivå av arbetslivserfarenhet för att kunna genomföra utbildningarna.

  • Se över och utveckla antagningsprocesserna för att undvika att studenter faller bort längs vägen – exempelvis genom fler antagningsomgångar, utökat stöd till sökande under antagningsprocessen, tidig praktisk information och möjlighet till sen anmälan.

Utbildningsinsatsernas form och innehåll

  • Anpassa utbildningsinsatsernas form och innehåll utifrån målgruppens behov och förutsättningar. Överväg exempelvis:

    • korta kurser eller moduler med låg studietakt
    • asynkron undervisning – studenten väljer själv tid för sitt lärande (ofta baserat på förinspelat material)
    • anpassade examinationsformer (löpande kunskapskontroller i stället för sluttentamen, mjuka deadlines för inlämningsuppgifter, etc.)
    • anpassade undervisningsformer utifrån ämne och bransch (distans, hybrid eller campusbaserat, etc.)
    • anpassad pedagogik och didaktik, med hänsyn till varierande grad av studievana och arbetslivserfarenhet
    • att utgå ifrån aktuella och relevanta frågeställningar från studenternas egna arbetsplatser (”bring your own case”)
    • att främja interaktion mellan studenterna och mellan studenterna och lärarna. Nätverksbyggande och utbyte adderar ett mervärde utöver själva innehållet i utbildningen.

Sist men inte minst
  • Ta del av lärdomar från andra projekt redan i ansökningsfasen! Kontakta programansvarig på KK-stiftelsen för kontaktuppgifter.
  • Påbörja inte ansökan för sent!
  • Samarbeta med lärosätets Grants Office under ansökningsprocessen!
  • Om projektet beviljas medel – delta i de årliga träffarna för erfarenhetsutbyte inom programmet!

Kontakt